1.1Generelle standardbetingelser ERPgruppen ApS
Generelle standardbetingelser for ERPgruppen ApS, version september 2023
- ERPgruppen ApS
ERPgruppen er en IT- og konsulentvirksomhed, der leverer support, rådgivning og IT-løsninger til ERP-systemerne Microsoft Dynamics C5, Microsoft Dynamics NAV, Dynamics 365 Business Central og Dynamics 365 Sales.
- Anvendelse
Følgende standardbetingelser gælder for samarbejdet mellem Køber og ERPgruppen, medmindre andet er aftalt skriftligt.
- Fakturering og betaling
Fakturering af faste månedlige omkostninger sker samlet ved opstart af Dynamics 365 Business Central samt Dynamics 365 Sales.
Fakturering af tilkøb sker hver mandag i lige uger, af foregående 14 dages leverancer, så Køber løbende er opdateret med de ydelser, vi har leveret. Faktureringen sker uanset om projektet er færdigt eller ej.
Faktura vil blive sendt pr. mail til kunde med betalingsbetingelse otte dage netto. Ved udebleven betaling tilskrives renter af vores tilgodehavende med procesrente (Nationalbankens udlånsrente +8 % p.a.). Renter beregnes fra forfaldsdatoen. Renter og rykkergebyrer opkræves i henhold til gældende lovgivning.
Fakturering af øvrige abonnementer sker 30 dage forud for en periode á 12 måneder, medmindre andet er aftalt.
Ved udebleven betaling i mere end 30 dage fra forfaldsdato, kan ERPgruppen lukke adgang til ERP-systemet. For at få genåbnet adgang til ERP-systemet eller få udlæst kundens data, opkræves et gebyr på kr. 1.500.
- Priser
ERPgruppen kan regulere den aftalte pris årligt pr. 1. juli efter nettoprisindeks (basisår januar 2015 = 100) med udviklingen i indeks fra 1. juli året før. Dog minimum 2 % p.a. Alle priser er oplyst i danske kroner ekskl. moms.
Priserne er baseret på levering inden for normal arbejdstid, som er mandag til torsdag kl. 8.00 – 16.00, fredag kl. 8.00 – 15.00. Hvis kunden ønsker levering uden for normal arbejdstid, afregnes timerne i henhold til følgende: 1-3 timer efter normal arbejdstid afregnes med en timepris på +50%. Efterfølgende timer, inklusive lørdag, søndag og helligdage, afregnes med en timepris på +100%. Der tages forbehold for ændring af normal åbningstid i ferieperioder.
Konsulentassistance (via telefon, e-mail, undervisning og programmering) faktureres per påbegyndt 15 minutter. Telefonisk support starter fra opkaldsstart til sagen er løst og registreret. Support via e-mail starter ved læsning af e-mail til besvarelse/ løsning af opgave og registrering er sket. Ved support på Købers adresse beregnes honoraret fra vi kører fra kontoret, til vi har løst opgaven.
- Levering
Levering sker via fjernsupport til Køber, medmindre andet er aftalt. Ved levering på anden vis vil afregning af transport blive faktureret Køber, som afregnes med en timepris på kr. 1.000 efter medgået tid (heri er medregnet kørselsgodtgørelse). Alle udgifter til bro, færge, fly, parkering, forplejning og øvrige omkostninger vil blive faktureret Køber.
- Varighed og opsigelse
Det er muligt at tilføje yderligere brugere ved behov i løbet af tegningsperioden (1 år).
Der er mulighed for at reducere antallet af licenser/brugere ved årsdato.
I det tilfælde, at der er behov for et variabelt antal brugere i løbet af året, kan der tilkøbes licenser, hvor det er muligt at ændre med en måneds varsel. Licenser med månedlig binding vil blive faktureret med et tillæg på 20%.
Ophører en hosting aftale som følge af en abonnementsopsigelse eller misvedligeholdelse, er det Købers ansvar at udskrive data til arkivformål. Eller Køber kan anmode om at få udleveret data efter aftale, inden abonnementet ophører. Udlæsning af data faktureres efter medgået tid. Anmodningen kan senest ske op til tre måneder efter, at adgangen til systemet er lukket. Data slettes herefter.
- ERPgruppen ansvar
ERPgruppen er kun ansvarlig for egne ydelser og handlinger. ERPgruppen er ikke ansvarlig for forhold, der er relateret til Software og ydelser leveret af Microsoft, 3. part og/eller kunden.
ERPgruppen er ikke ansvarlig for indirekte tab, herunder driftstab, tab af data, tab forårsaget af IT-virus eller lignende, uanset om disse tab måtte skyldes ERPgruppens forhold.
Hvis der kan påvises og dokumenteres et direkte tab, som skyldes ERPgruppen, kan ERPgruppen ifaldes en bod, hvis denne godkender dokumentationen. Et eventuelt bodsbeløb beregnes af leverancevederlaget (licenser medregnes ikke heri) og kan maksimalt udgøre 5% af dette.
- Underleverandør/3. parts ansvar
Såfremt ydelser helt eller delvist består af levering af software (eller andre ydelser og produkter) gennem ERPgruppen fra Microsoft og 3. part/underleverandør, vil sådanne ydelser være omfattet af de betingelser, der er gældende for den omhandlende 3. parts leverancer. Ydelserne vil dermed bl.a. være omfattet af de garantier, ansvarsbegrænsninger, ansvarsfraskrivelser og andre betingelser, som Microsoft og den omhandlende 3. part stiller.
ERPgruppen er ikke ansvarlig for eventuelle fejl og mangler i sådanne ydelser, og giver ikke nogen form for garanti eller refusion for disse ydelser fra 3. part (herunder fra leverandører af software, f.eks. Microsoft).
- Tavshedspligt
Parterne er omfattet af markedsføringslovens § 19. ERPgruppen har tavshedspligt om alle informationer, som ERPgruppen måtte komme i besiddelse af om kunden. ERPgruppen skal sikre, at modtagne oplysninger ikke videregives eller anvendes til andre formål end de, der følger det aftalte.
- Tillæg vedr. Databeskyttelsesforordningen, også kaldet GDPR
Begge parter garanterer, at de vil overholde alle forpligtelser ifølge lov om behandling af personoplysninger.
ERPgruppen ApS overholder den til enhver tid gældende lovgivning på området. Dansk udgave
Med henvisning til indgåede samarbejdsaftale og datatilsynets vejledende principper vedr. IT-konsulentydelser, er ERPgruppen ApS ikke at betragte som Databehandler.
Det ligger ikke i aftalen, at ERPgruppen´s konsulenter skal behandle personoplysninger efter instruks, og det er ikke ERPgruppen´s formål at behandle persondata. Der er dermed ikke en situation hvor der er tale om en databehandlerkonstruktion.
Datatilsynets vejledende principper.
- Force Majeure
Til force majeure henregnes strejke, lockout, brand, oversvømmelser, omfattende driftsforstyrrelser, krigstilstand, myndighedernes foranstaltninger, udebleven eller fejlagtig leverance fra underleverandører, tyveri, hærværk eller andre hændelser, hvor ERPgruppen bliver ude af stand til helt eller delvist at opfylde sine forpligtelser. Ved force majeure er ERPgruppen berettiget til at udskyde eller annullere sine ydelser.
- Persondatapolitik
Vi har stort fokus på, at vores indsamling, behandling og brug af persondata stemmer overens med gældende regler for persondataforordningen.
Vi behandler dine personoplysninger med det formål at kunne levere løsningen til dig, og for at kunne behandle henvendelser vedrørende dit køb.
Oplysningerne opbevares på ubestemt tid med det formål at skabe historik og arkivere eventuel dialog og aftale.
Du har til enhver tid ret til, jvf. persondataloven, at få indsigt i, hvilke oplysninger, der er registreret om dig og ret til at blive slettet. Du bedes rette henvendelse til mail@erpgruppen.dk.
Du kan læse en uddybet beskrivelse af ERPgruppens persondatapolitik på https://erpgruppen.dk/cookie-og-privatlivspolitik/
- Nyhedsbrev
Ved accept af tilbud giver du samtykke til, at ERPgruppen må sende elektronisk post (f.eks. e-mail) samt via sociale medier (LinkedIn, Facebook) og andre digitale kanaler vedrørende markedsføring, kampagner, konkurrencer og rådgivning.
Dine oplysninger bruger vi til bedre at kunne målrette vores nyhedsbrev til dig. Oplysninger videregives ikke til andre uden for ERPgruppen, uden du har givet samtykke hertil. Vi sender nyheder ud, der vedrører ERPgruppen og vores produktsortiment.
Du kan til enhver tid nemt afmelde dig nyhedsbrev igen.
Du kan læse en uddybet beskrivelse af ERPgruppens politik vedrørende nyhedsbrev på https://erpgruppen.dk/cookie-og-privatlivspolitik/
- Tvister
Enhver uoverensstemmelse vedrørende aftalen, dens fortolkning eller udfyldning skal afgøres ved retten i Kolding.
1 Standardbetingelser for NEMviden 365
Følgende standardbetingelser er gældende for NEMviden 365 (version september 2023). Disse standardbetingelser gælder som tillæg til ERPgruppen ApS’ generelle standardbetingelser https://www.erpgruppen.dk/generelle-standardbetingelser/.
Anvendelse
Følgende standardbetingelser gælder for samarbejdet mellem Køber og ERPgruppen medmindre andet er aftalt skriftligt.
NEMviden 365
Abonnement gælder for NEMviden 365 med dertilhørende fordele.
Den aftalte pris gælder for op til og med 10 brugere. Derefter vil der være en merpris for ekstra brugere. Antal brugere følger antal brugere i Microsoft ERP-licens. Hver bruger af NEMviden 365 registreres som ”navngiven bruger”. Det er en forudsætning for tegning af NEMviden 365, at ERP-licenserne er placeret hos ERPgruppen
Premium
20 timer til konsulent-/udviklerhjælp kan afholdes, når Microsoft Dynamics 365 Business Central er leveret og sat i drift, samt at der er afholdt sign-off møde.
Brugersupport
Brugersupport dækker alle relevante supportspørgsmål indenfor brugerhjælp til den daglige brug og funktionaliteten af Microsoft Dynamics 365 Business Central, herunder også 3. partsløsninger (Apps), der er implementeret i Microsoft Dynamics 365 Business Central af ERPgruppen.
Brugersupport dækker ikke support til f.eks. nye opsætninger, tilpasning, fejlrettelse, fejlfinding, undervisning, udvikling/programmering, opsætning af printere og andet hardware eller software udenfor Microsoft Dynamics 365 Business Central, eller hjælp til regnskab og lovgivning m.v. Support hertil afregnes efter normal timetakst for konsulentassistance. Denne liste er ikke udtømmende.
Support gives via telefon og mail direkte til vores kundeservice 70 70 70 66 og support@erpgruppen.dk. Support ydet via direkte kontakt til en konsulent faktureres til normal timepris.
Supportaftale – Basic
NEMviden 365 Basic vil blive faktureret til reduceret timepris, kr. 1.000.
Supporthenvendelser beregnes per påbegyndt kvarter.
Brugersupport dækker alle relevante supportspørgsmål inden for brugersupport til det daglige brug og funktionaliteten af Microsoft Dynamics 365 Business Central. Brugersupport dækker ikke support til f.eks. opsætning, tilpasning, fejlrettelse, fejlfinding, undervisning, produktionsmodul, udvikling/programmering, opsætning af printer samt 3. partsprodukter. Support hertil afregnes efter normal timetakst for konsulentassistance.
Køber kan til enhver tid få afklaret af ERPgruppen, om henvendelsen eller problemstillingen er dækket af supportaftalen. Det er ERPgruppen, der afgør, hvad der gælder som værende supportspørgsmål.
Support gives via telefon, mail og chat direkte til vores kundeservice 70 70 70 66 og support@erpgruppen.dk. Support ydet via direkte kontakt til en konsulent faktureres til normal timepris.
Software service
ERPgruppen sørger for assistance til indrapportering af fejl ved software leverandør (herunder Microsoft og 3. partsløsninger), som ligger uden for ERPgruppens ansvar, jf. ERPgruppen Generelle Standardbetingelser om Underleverandør/3. parts ansvar. Dette gælder ved tegning af NEMviden 365 Standard eller Premium.
NEMviden 365 Basic vil blive faktureret reduceret timepris á kr. 1.000.
Prisen gælder for omkostningerne på Købers samlede software licenser (herunder Microsoft og evt. 3. partsløsninger).
Fakturering
Ved fakturering af NEMviden 365 vil første faktura sendes til Køber ved opstart af Business Central, alternativt ved opstart af NEMviden 365, i de tilfælde hvor Business Central allerede er opstartet.
Faktura gælder for løbende måned plus 1 år. Fakturering sker forud for en periode á 12 måneder, medmindre andet er aftalt.
Mod et tillæg på 5%, kan der i stedet faktureres forud for en periode á tre måneder.
Fakturering af NEMviden 365 vil følge fakturering af Business Central, hvis disse licenser ligger hos ERPgruppen.
Abonnement forlænges automatisk med ny tilsvarende periode, medmindre den skriftligt er blevet opsagt.
Alle priser er oplyst i danske kroner ekskl. moms.
Opsigelse
ERPgruppen kan til enhver tid opsige NEMviden 365 med et varsel på 30 dage. Eventuel refusion af forudbetalt beløb sker i dette tilfælde forholdsmæssigt. Hvis ERPgruppen foretager væsentlige ændringer af forringende art i kundevilkårene, kan kunden opsige NEMviden 365 med 30 dages varsel. Forudbetalt abonnement vil i sådanne situationer undtagelsesvis blive tilbagebetalt.
Bindingsperioden for NEMviden 365 er 12 måneder.
Opsigelsen skal ske 3 måneder inden udløb. Uopsagte abonnementer forlænges automatisk med 12 måneder.
Opsigelse skal ske skriftligt per mail til faktura@erpgruppen.dk.