GardenLife stod i en situation, hvor de kunne vælge mellem at bruge flere penge på ERP og blive siddende i en gammel NAV-løsning med flere og flere specialtilpasninger, eller bruge ERP-pengene på at komme over på en bedre platform og så bygge videre derfra med standard-apps.
Efter mange år med NAV som trofast ERP-arbejdshest besluttede GardenLife i foråret 2021 at skifte til Business Central. Den vigtigste grund var et ønske om at imødekomme flere ønsker og krav fra kunder og leverandører til øget integration og EDI-dataudveksling gennem hele værdikæden.
“Vi stod i en situation, hvor vi havde kørt en ældre NAV i 5-6 år på egne og efterhånden gamle servere, og vi havde gennem årene lavet rigtig mange specialtilpasninger i forhold til integrationer og EDI-dataudveksling,” fortæller direktør i GardenLife, Frank Faurskov Hansen.
Med omkring 4500 varenumre leverer GardenLife alt til haven – fra foderhuse til bålfade – og virksomheden har nogle af Danmarks største byggemarkeder som kunder.
“Vi oplevede stigende ønsker og krav fra vores kunder og leverandører til øget integration og dataudveksling gennem hele værdikæden,” fortæller Frank Faurskov Hansen og forklarer, at det var blevet sværere og sværere at imødekomme kundernes og leverandørernes ønsker med det gamle ERP-system.
Efter mange år med NAV som trofast ERP-arbejdshest besluttede GardenLife i foråret 2021 at skifte til Business Central. Den vigtigste grund var et ønske om at imødekomme flere ønsker og krav fra kunder og leverandører til øget integration og EDI-dataudveksling gennem hele værdikæden.
“Vi stod i en situation, hvor vi havde kørt en ældre NAV i 5-6 år på egne og efterhånden gamle servere, og vi havde gennem årene lavet rigtig mange specialtilpasninger i forhold til integrationer og EDI-dataudveksling,” fortæller direktør i GardenLife, Frank Faurskov Hansen.
Med omkring 4500 varenumre leverer GardenLife alt til haven – fra foderhuse til bålfade – og virksomheden har nogle af Danmarks største byggemarkeder som kunder.
“Vi oplevede stigende ønsker og krav fra vores kunder og leverandører til øget integration og dataudveksling gennem hele værdikæden,” fortæller Frank Faurskov Hansen og forklarer, at det var blevet sværere og sværere at imødekomme kundernes og leverandørernes ønsker med det gamle ERP-system.
Hos GardenLife havde man købt en række opdateringer, som man ifølge Frank Faurskov Hansen ikke havde fået implementeret endnu.
“Med så mange specialtilpasninger og -integrationer i vores NAV-løsning stod vi over for et meget stort opdateringsprojekt, hvis det hele skulle implementeres,” siger han og forklarer, hvordan valget stod mellem at skulle bruge flere penge på ERP og blive siddende i en gammel NAV-løsning med flere og flere specialtilpasninger – eller bruge ERP-pengene på at komme over på en bedre platform og så bygge videre derfra med standard-apps.
“Vi kunne vælge at tage den store tur på NAV med 3-4 opgraderinger eller skifte til Business Central. Vi tror på, at fremtiden bringer stigende krav og ønsker om kundeintegrationer og SCM-integrationer. Vi valgte derfor at skifte til Business Central for at stå optimalt i forhold til fremtidens krav om integrationer og dataudveksling,” forklarer han.
Til forskel fra NAV er Business Central altid opdateret, fordi det er en cloud-løsning. Det betyder også, at Business Central er et ERP-system, som løbende videreudvikles, blandt andet gennem udvikling af en lang række standard-apps.
“Business Central er en mere fremtidssikker ERP-løsning. Ser man for eksempel på EDI-forbindelser, så er de i NAV programmeret som specialtilpasninger dybt inde i selve kernen. Men med Business Central bruger vi apps, som er langt hurtigere og mere smidige at have med at gøre.”
Frank Faurskov Hansen ser i det hele taget rigtig mange nye muligheder for at udvikle forretningen med Business Central.
“Fordelene ved Business Central er vi slet ikke færdige med at grave ud. Vi er først lige ved at tage hul på alt det ekstra, vi kan få ud af Business Central og apps – eksempelvis ordremodtagelse på EDI. Før kørte vi med specialtilpasninger én til én. Nu er det blevet meget nemmere for os at koble flere kunder og leverandører på EDI,” fortæller han.
“For tre år siden havde vi eget lager. Det har vi outsourcet til et logistikcenter, og også dér har vi nu fuld EDI-integration. Vi er inde i en voldsom vækst og er afhængige af at kunne køre en forretningsmodel, hvor vi kan gøre det hele mere skalérbart.”
Lageromsætningshastigheden er ét af de områder, hvor GardenLife har arbejdet med at videreudvikle ved at bruge mulighederne i Business Central.
“I NAV kørte vi med specialtilrettet rapportlayout. Hver eneste rapport skulle trækkes manuelt og bearbejdes i excel, før vi kunne se lageromsætningshastigheden. Det var en langsommelig og triviel opgave, og vi fik det kun gjort ad hoc,” forklarer Frank Faurskov Hansen.
“Nu har vi fået hurtig adgang til relevante data via standardrapporter i Power BI, som arbejder sammen med Business Central. Når først vi har sat rapporten op, så er det bare et tryk på en knap, og så har jeg en færdig rapport i min indbakke hver morgen på de KPI’er, vi har valgt at måle på.”
Frank Faurskov Hansen lægger ikke skjul på, at løsningen samlet har overrasket positivt.
“Jeg er i det hele taget blevet blæst bagover af mulighederne for at bruge BI. Når man har let adgang til data, er det nemmere at få struktur på den løbende KPI-opfølgning – man når simpelthen mere i en travl hverdag,” afslutter han.
At Business Central er en cloud-baseret løsning giver ifølge Frank Faurskov Hansen nogle ekstra fordele.
“Med vores gamle NAV-løsning oplevede vi problemer med hastighed og svartider, når vi var væk fra kontoret, for eksempel på kundemøder. Systemet blev simpelthen langsomt.”
“Efter skiftet til cloud og Business Central mærker vi tydeligt, at vi nu har hele kontoret med på pc’en,” forklarer han og afslutter:
“Det fungerer markant bedre end tidligere, og vi har en oplevelse af, at det hele er langt mere smidigt nu. Vi arbejder lige godt, uanset om vi er på kontoret, på kundemøder eller arbejder hjemmefra.”
ERPgruppen er et IT- og konsulenthus, der leverer viden, rådgivning og IT-løsninger inden for Microsoft Dynamics og Microsoft Power Platform.
Essen 9, 6000 Kolding
CVR: 30 82 49 46
Tlf. 78 79 40 40